اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن ، صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ ، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ ، وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً ، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
چهارشنبه, 15 تیر 1401 - Wednesday, 06 July 2022
کد خبـر : 591
تاریخ انتشار: یکشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ ۰۹:۰۱
دسته: برگزیده
پرینت
ایمیل

وصيت‌‏نامه سياسى حضرت فاطمه زهرا(س) براى بيدارساختن افكار خفته جامعه نگاشته شد

امام جمعه سیراف گفت: وصيت‌‏نامه سياسى حضرت فاطمه زهرا(س) براى بيدارساختن افكار خفته و توجه افكار عمومى و عدم بهره‌‏بردارى حاكمان سياسى وقت از مراسم سوگوارى و دفن آن ‏حضرت نگاشته شد.

حجت‌الاسلام محمدصادق عاشوری در خطبه‌های این هفته نماز جمعه بندر سیراف استان بوشهر اظهار داشت: مشى سیاسى حضرت فاطمه(س) آگاهانه، توأم با بینش و بصیرت، اندیشیده و حساب‏ شده، انتخابى و گزینش‏ شده و مبتنى بر ایمان و عقیده است.
 
 وی افزود: هدف وی سعادت انسان‌ها و نجات از بردگى‌ ها و ذلت‌ ها و تضمین و فراهم آوردن مبادى ارزش‌ هاى معقول در جامعه است و مى‌ خواهد جامعه‌ اى بسازد که در آن انسان‌هاا زندگى کنند نه چون بره تسلیم و بی‌‏رأى و بى‌‏محتوا باشند.
 
امام جمعه سیراف تصریح کرد: آنچه در این ‏راه از شأن و سیاست حضرت فاطمه(س) به‏ دور است، حیله‌ گرى، فریب‌کارى، وعده‌‏هاى تو خالى در دل، تحمیق در استحمار مردم و گندم‌‏نماى جوفروش بودن است.
 
 وی افزود: این سره و خالص‌بودن بدان خاطر است که سیاست فاطمه(س) از اسلام مایه مى‌‏گیرد و در اسلام حیله و نیرنگ، بر سر مردم کلاه گذشتن و با خلق خدا حُقه‌‏بازى‌کردن وجود ندارد، باید راست و مستقیم به پیش رفت، چه مردم بپذیرند و چه نپذیرند.
 
امام جمعه سیراف گفت: حضرت فاطمه(س) هم‌چون سیاست‌‏مدارى قهرمان، به تکلیف و رسالت الهى خویش عمل ‏کرد و براى روشن‌ساختن افکار عمومى از انحراف مسیر امامت، چهل شبانه‌‏روز دست امامان حسن و حسین(ع) را ‏گرفت و سوار بر مرکبى شد و همراه با حضرت على(ع) به درِ خانه مهاجر و انصار ‏رفت تا آن‏ها را نسبت به غفلتى که دچار آن شده‌‏اند و انحراف موجود، بیدار و غافلان و راحت‌ طلبان را هوشیار سازد.
 
عاشوری یادآور شد: حضرت فاطمه زهرا(س) در حقیقت، با رایزنى سیاسى خود، با یاران رسول(ص) اتمام حجت ‏کرد و همچون دیپلماتى آگاه، با حضور خویش سعى ‏نمود مسیر انحراف امّت را روشن و مسیر واقعى را که امامت على(ع) است مشخص کند تا در فرداى قیامت، براى صاحبان زر، زور، تزویر و عافیت‌ طلبانى که فریب خورده‌‏اند، بهانه‌ اى وجود نداشته باشد.
 
وی عنوان کرد: شیوه مبارزاتى دیگر حضرت فاطمه زهرا(س) دادن آگاهى و رشد سیاسى به زنان مهاجر و انصاری بود که بدین ‏وسیله، آتش مبارزه در خانواده‌ هاى مدینه وارد مى‌‏شد که این مبارز سیاسى شکست ‏ناپذیر، که تمام تاب و توان خود را در دفاع از حریم ولایت و امامت قرار داده بود، به‏ علت تلاش بیش از حد، ناتوان شد.
 
امام جمعه سیراف گفت: به‏ همین‏ دلیل، پس از مدتى فاطمه زهرا(س) به‏ علت بیمارى و ضعف، در خانه بسترى شد و وقتى خبر بیمارى آن‏ حضرت در مدینه پیچید، زنان مهاجر و انصار، که وامدار تعلیم و تربیت فرهنگى آن‏ حضرت بودند، براى عیادت او به خانه‌ اش آمدند و وقتى از حال آن‏ حضرت جویا شدند، از حال خود نگفت، بلکه در دفاع از حریم ولایت به سخن پرداخت و از سستى مردانشان سخن راند که حق را فراموش و سکوت اختیار کرده‌اند. بازتاب سخنان دخت پیامبر به‏ تدریج، در درون خانه ‏ها آتشى به ‏پا کرد و انقلابى پرخروش را جهت داد که به حریم خانه‏ ها راه یافت و نطفه‏ هاى آگاهى و شعور را بارور کرد.
 
عاشوری گفت: این شیوه مبارزه نشان مى‌‏دهد اگر در جامعه‏‌اى به جاى مشغول ساختن زنان به خود، براى آن‌ ها کار فرهنگى و فکرى صورت گیرد و به آنان آگاهى سیاسى داده شود، آنان بهتر می‌‏توانند در شناخت حق و حقیقت بدون تعارف‏‌هاى دیپلماتیک و بازى‌‏هاى سیاسى وارد صحنه شوند و به دفاع بپردازند.
 
وی ادامه داد: مصداق این حقیقت در انقلاب اسلامى ما نمود پیدا کرد، حضور زنان و پیش‌تازى آنان در صحنه مبارزات انقلاب و پشتیبانى از جنگ و فعالیت‌ هاى پشت جبهه، این نظریه را ثابت مى‏‌کند که حرکت زنان ایران وامدار مبارزات سیاسى اسوه و الگوى زنان جهان حضرت زهرا(س) بوده است.
 
امام جمعه سیراف اظهار داشت: تاکتیک کوبنده دیگرى که صدیقه طاهره(س) اتخاذ کرد و ضربه سهمگینى بر حکومت وقت وارد آورد، وصیت‌‏نامه سیاسى آن‏ حضرت است که براى بیدارساختن افکار خفته و توجه افکار عمومى و عدم بهره‌‏بردارى حاکمان سیاسى وقت از مراسم سوگوارى و دفن آن ‏حضرت نگاشته شد.
 
 وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) در وصیت‏ نامه سیاسى خود تأکید کرد که حضرت على(ع)، ولیّ بر حق، باید به آن عمل کند، چنان‏ که تا بدان روز هیچ سیاست‏‌مدارى چنین آگاهانه و مدبّرانه و با آن ظرافت‏‌هاى سیاسى، عمل نکرده بود، بلکه شیوه‏ اى بکر و تازه بود که از سوى سیاست‌‏مدارى حرفه ‏اى به‏ خاطر دفاع از حریم ولایت و تحقیر موقعیت سیاسى خلیفه وقت اتخاذ شده بود.
 
 عاشوری عنوان کرد: حضرت فاطمه(س) وصیت کرد که احدى از کسانى‏ که به او ستم کرده‌‏اند در تشیع جنازه‏‌اش حاضر نشوند و شبانه او را دفن کنند، در حقیقت با این وصیت‌‏نامه، حربه سیاسى از دست حاکمان وقت گرفته شد، آنان مى‌‏خواستند در مرگ آن‏ حضرت با مرثیه‌‏سرایى و اشک و ماتم و ارادت به آن ‏حضرت و تأسف از رحلت او، مخالفت‌‏ها و مبارزات حضرت زهرا(س) را در دفاع از حریم ولایت تحت‌‏الشعاع قرار دهند و خلافت غاصبانه خود را در اذهان جامعه برحق جلوه‏ گر سازند اما دفن شبانه آن‏ حضرت و نامشخص بودن مکان دفن ایشان، این سؤال را در میان امّت اسلامى ایجاد کرد که چرا دخت گرامى پیامبر و یگانه گوهر گران‏ قدر او چنین وصیّتى کرده است؟
 
امام جمعه سیراف گفت: با عمل به وصیّت آن‏ حضرت توسط حضرت على(ع)، اذهان جامعه دچار شک و تردید شد و تا حد زیادى مشروعیت خلیفه وقت زیر سؤال رفت و مظلومیت آن‏ حضرت بیشتر نمایان گردید.
نظر شما؟  
+ 0
مخالفم + 0
Bookmark and Share
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

نوشتن دیدگاه